tisdag 24 februari 2009

Fettisdag och bokrea

Nu var det ett tag sedan…

 

Men i dessa dagar måste jag komma med en fundering kring bokrean.

 

Jag tror bokrean kommer att försvinna. Not so clever för tids nog försvinner ju allt, men så här tror jag. Bokrean kommer att dö ut av följande anledningar.

 

Det är inte längre status att ha många böcker. Tunga bokhyllor är inte samma markör som de en gång var.

 

Böcker har blivit mer som en tidning. Man läser den och slänger den. I bästa fall låter man boken gå vidare till en granne eller vän.

 

Jag hoppas att biblioteken kommer att stärkas av att bokrean dör. I biblioteken finns ju "alla" böcker. Det är bara att gå och hämta. Du behöver inte ha dem hemma.

 

De som samlar böcker för böckernas mängds skull kommer att komma till mogen insikt.

 

 

 

Semla. Det åt jag en häromdagen. Gott!


1 kommentar:

Ingentingela sa...

Åh du är tillbaka, undrade just.. böcker är härliga men pocket har tagit över mer och som du säger får de vandra vidare till nya ägare. Biblo är underbara!